Galeria Sztuki Odlewniczej im. prof. Wacława Sakwy
Politechnika Częstochowska
al. Armii Krajowej 19
42-200 Częstochowa
tel. 34 32 50 751

wstęp bezpłatny (zwiedzanie możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu terminu)
poniedziałek – piątek: 8.00–15.00

kierownik: dr inż. Maciej Nadolski

Galeria Sztuki Odlewniczej im. prof. Wacława Sakwy została utworzona w 1989 roku jako jednostka Wydziału Inżynierii Produkcji i Technologii Materiałów Politechniki Częstochowskiej. Łączy ona w swojej działalności funkcje muzealne z dydaktycznymi, naukowymi i reprezentacyjnymi.

Kolekcja liczy ponad 320 eksponatów rozlokowanych w głównej sali ekspozycyjnej i gabinecie numizmatycznym. Licznie reprezentowane są: mała forma rzeźbiarska, rzeźba gabinetowa, portret rzeźbiarski, ozdobne przedmioty użytkowe, wyroby konwisarskie i ludwisarskie. Wśród eksponatów wyróżnia się grupa dzwonów o wyjątkowej wartości historycznej, w tym gotycki dzwon „Maria” z 1482 roku z wizerunkiem piastowskiego orła na płaszczu, dzwon Hermana Beningsa z 1588 roku oraz dzwon „Jan” Karola Gotfryda Anthony’ego z 1773 roku.

Zamierzeniem twórców Galerii był dobór eksponatów, które nie tylko będą cieszyć oko, ale także zilustrują różnorodność technologii odlewniczej. Najliczniej po technikach formowania ręcznego reprezentowana jest tu technologia wytapianego modelu charakterystyczna dla odlewnictwa artystycznego. Pojedyncze egzemplarze ukazują efekty mniej typowych zabiegów, jak odlewanie z zamrażaniem (ang. slush casting) czy odlewanie według metody „pełnej formy” i wspomaganej próżnią metody „V”. Mimo iż techniki te cechuje mało wydajny proces, bywają one przydatne, szczególnie przy realizacji nietypowych, jednostkowych zadań, wobec których wielkoprzemysłowe systemy produkcji są bezradne.

W Galerii prezentowane są zarówno nabyte prace twórców zewnętrznych, jak i dorobek własny w postaci wyróżnionych prac studenckich z zakresu odlewnictwa artystycznego i konserwacji zabytków. Wśród tych ostatnich można wskazać pomnik konny według szkiców Leonarda da Vinci, odlewy wykonane w technice life casting, w której modelem jest ciało ludzkie, oraz odlew popiersia Ignacego Domeyki wykonany w samonośnej formie ceramicznej z masy wzmacnianej włóknami ceramicznymi.